Fellägen, allergisk reaktion och annat

Nu har det inte blivit uppdaterat igen! Haft fullt upp med lamm, häst och pojkvän som har hälsat på! :)
I söndags var valpköpare här och hälsade på! De som ska ha den andra tiken, Liberian Girl var det. :)

Efteråt när jag skulle ut och fodra alla djur var det något fel med Cora. Hon stod en bit bort från matstället och kom med möda fram till sin krubba när jag ropade på henne. Hon ställde sig bara där och tittade på mig och viftade med läpparna mot krubban. :S Tog av täcket för att lyssna på magen, men den knorrade som den skulle och hon var inte uppdragen eller nåt sånt. Hämtade en grimma iallafall och tog ut henne ur hagen. Hon vinglade med och såg först ut som om hon gick på lina, satte framfötterna framför varann, men när vi en bit blev det bättre. Ingen puls i benen heller. Kollade munnen också men där fanns inget. Medans jag promenerade med henne så slog det mig att hon blev ju vaccinerad dagen innan, kan hon ha reagerat på det??
Stannade och skulle känna på halsen, men se det ville hon INTE!!! Hon kastade sig bakåt, FASA!! :o Ja, hon hade en stor svullnad på halsen där sprutan gått in, plus lite knögglig och hård i mankammen. Hon hade också som en bubbla där halsen går över i bringan. När jag efter mycket om och men fick tag på en veterinär så bekräftade denne att det var en allergisk reaktion på vaccinet. Och när jag sedan kollade i passet där vaccineringar skrivs in, så var det en annan sort än tidigare som använts denna gång. Han sa också att jag skulle hålla koll så hon inte fick andningssvårigheter... :S Kul att höra sent på en söndagkväll och man vet att det är nästan omöjligt att få ut en veterinär på helg/natt. Jag bor ju dessutom i skogen, på gränserna mellan olika distrikt så vart man än ringer så har de invändningar om distrikten... :I
Cora hade helt enkelt superont i halsen och muskulaturen så hon kunde inte ta ner huvudet till marken!! Hon fick två fleecetäcken med hals på under det vanliga täcket så att halsen skulle vara varm, och så fyllde jag höhäcken till max så hon kunde äta hö högt. Band också upp vattenhink i häcken så hon kunde dricka. Höll för övrigt upp krubban med lusernet också när jag fattat vad som var fel, och hon slukade maten! :)
Hon är duktig på att visa när det är något som är fel! :)
Var ut på natten till henne också, och hon var okej under omständigheterna. Sedan har hon blivit bättre och bättre för varje dag och idag var hon som vanligt. Men det tog väl tre dagar innan hon nådde ner till marken igen.
Nästa gång blir det inte detta vaccinet kan man ju säga! :P

Och som om detta inte var nog, i tisdags fick jag lov att försöka hjälpa 4039 som inte fick ut sina lamm! Gick mycket bra att komma in, och jag kände två stycken lamm därinne, men de låg huller om buller, det var klövar överrallt och jag var inte säker på vilka klövar som hörde till vilket huvud! Tyckte att jag fick rätt på två klövar plus huvud till slut som var närmast öppningen, men det var bara det att det låg upp och ner... :S Jag vågade inte dra hårt heller, kändes som att benen som var upp och ner kunde riva tackan och usch! Till slut gav jag upp och gick för att försöka få tag på någon. Självklart när något händer så är ju batteriet i mobilen slut. :I Fick tag på en granne som också har får och har varit med lite längre än jag, och hon ville komma och göra ett försök. :) Efter en syund fick hon ut först det ena och sedan det andra! :D Båda levde!!! Wohoo! Hemskt snällt av henne att komma vid halv nio på kvällen, nyduschad som hon var! ;)
Tyvärr blev det ena lammet dåligt dagen efter, mjölkade tackan och sprutade i henne, gav selen och hade henne i overallen så hon skulle bli varm, men det gick inte att rädda henne... När jag kom ut igen på natten så var hon död. :( Syrran är pigg och glad som tur är.
Samma dag fick 9041 ett tacklamm och 5073 en tacka och en bagge utan problem. :)

Igår, torsdag, byggde jag om valplådan, den är nu större och består helt av kompostgaller som väggar.
Valparna växer som tokar, vilka runda goa magar de har! :)

9026 började lamma på eftermiddagen, tyckte det såg konstig ut och misstänkte att det kanske skulle bli dödfött.
Samtidigt kom hovis, så jag var tvungen att ta in Sara, hon skulle få tårna kapade pga fången. Fixade klart hästarna också och gick sedan tillbaka till fårhuset. Där hade inget kommit ut så jag tänkte att jag får väl gå och hämta grejer för att hjälpa henne då... men så såg jag en klöv, så det kanske skulle gå ändå!
Efter en stund syntes nästa klöv och en nos, så då var det rätt iaf! Tackan kämpade på och när det var tillräckligt ute att ta tag i så hjälpte jag henne lite, och när huvudet väl kommit ut så gick det lättare. :) Direkt efter kom en stor påse ut, och jag tyckte den såg lite skum ut, inte som påsen som är efterbörden, utan mer som en fosterhinna! Och jodå, det fanns ett till lamm i hinnan! Men den var inte helt färdig och var såklart död. Jag undersökte den och den var helt normal, hade klövar, päls, öron, svans! ;) Bara ögonen som inte var klara, och så var den ju mindre än den färdiga förstås.
Tackornas undervisning går vidare...

Idag så hade jag lite samtalsdag, ringde massa samtal och sen hängde jag med pappa och handlade i Karlsborg på kvällen. Plus allt vanligt arbete då.

Nu tänker jag slappa lite och äta godis! Punkt. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0